Antal besökare

Välkommen

Välkommen till Bjerkli!

søndag 21. mars 2010

Pysselhelg


Hej !
Som alla nog har fått med sig så har vi fått tillökning i familjen så lördagkväll gjorde Axel och jag egna kort till Anna o Daniels små tjejer.Här är en bild på en av de små. Allt går bara bra med dem för er som undrar.
Vi klippte klistrade och hade helkväll i hobbyrummet.
Fint blev det, tyckte vi.
Här är Axel sitt kort i gult.

Jag körte på i tradionellt rosa.

I dag hade vi planer på att sätta frön
Men sedan fick Axel besök av Emmie så då tar vi det en annan dag istället.
Jag hade bestämt mig för att baka pizzabullar för att variera Axels och mina matpakker lite.

Så jag la en pizza deg som denna.
Här kommer receptet

Pizzasnurrer (20-22 stk)

50 g smør, evt 2 ss olje
4 dl lunkent vann/skummet melk
1 egg (halvparten til pensling)
50 g gjær
1 ts salt
½ ts sukker
1 liter hvetemel/finbakstmel
2 ss olivenolje
8-10 ss chilisaus/pizzasaus
14 skiver skinke (i strimler)
14 skiver hvitost (eller tilsvarende revet)
2 ts pizzakrydder



Smelt smør og tilsett vann/melk. Varm til 37 grader, og rør ut gjæren. Tilsett resten av ingrediensene, kna deigen smidig og la heve ca 40 minutter. Del deigen i to og kjevle dem ut til avlange leiver. Pensle med olje og bre saus utover. Legg skinke og ost på og strø krydder over. Rull sammen fra langsiden, skjær i skiver og legg på stekebrett. La etterheve ca 30 minutter. Pensle med egg, stek på nederste rille ved 225 grader i 12-14 minutter.

Som vanlig pizza som man rullar till bullar

3 plåtar fick jag

Linus, Axel, Emmie och jag åt nygräddade till lunch och det var uppskattat laget runt :)

Sedan bakade jag med hjälp av barnen en omgång med blåbärsmuffins eller Blåkullemuffins som vi döpte om dem till, det är ju snart påsk.

Här ser du smeten så vet ni varför.
Jag skulle rört ned blåbären för hand så hade det inte sett ut så här.

Men de blev fina trots färgen och smakade gott.

Blåkullemuffins!!!
ca 12 st

4,5dl mjöl
2 tsk vaniljesocker
1tsk bakpulver
0,25tsk salt
125g smör
3 dl strösocker
2ägg
1,5 dl mjölk
2dl blåbär (vi använde frysta)

Sätt på ugnen på 175 grader
Blanda alla torra ingridienser utom socker i en skål
Vispa smör och socker poröst med elvisp tillsätt sedan ett ägg i taget.
Rör i de torra ingredienserna växelvis med mjölken blanda väl.
Blanda försiktigt i blåbären till sist ,klicka ut i pappersformar
 för oss blev det ca 20st stora muffins.
Grädda i mellan 20-25 min
Sedan droppade mina vänner Mette och Ulrica in då blev det kaffe i solen på altanen med nybakat.

Nu efter en söndag med lite av vart var de två små i familjen trötta och ligger nu i var sin säng och sover

Så nu skall jag nog sjunka ned i soffan och se någon tjejfilm det brukar nästan alltid gå en sådan på söndagkvällarna.
Önskar er alla en god vecka!!!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar